Klik2 Sini...

Siapa??..


Siapakah gambar di sebelah ini?? adakah sesiapa yang tahu??.. kalau tahu sila angkat tangan..hehe..kalau hendak tahu bacalah artikal di bawah..hehe..



Ketua Hakim Negara, Tan Sri Zaki Azmi dilantik sebagai pengerusi Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman, demikian diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini. -utusan-



hmmm..pertama sekali aku hendak ucapkan tahniah lah dekat ketua hakim malaysia yang bagi aku lah kan, perlantikan ini memang telah lama aku jangkakan..sejak perdana menteri ke 5 malaysia mengumumkan tentang penubuhan suruhanjaya perlantikan hakim lagi..bagi sesetengah pihak terutama nye pembangkang di malaysia menyifatkan penubuhan suruhanjaya perlantikan hakim ini adalah sia2..malah mereka telah menamakan suruhanjaya ini sebagai suruhanjaya memberi nama hakim..

memang lawak bukan..namun kalu kite teliti dengan lebih teliti macam seakan kebanaran dari dakwaan pihak pembangkang ini..kerana apa penubuhan suruhanjaya yang telah menjadi manifesto yang dilaung2kan akan dilaksanakan pada pilihanraye ke 11 yang lalu iaitu pada tahun 2004, hanya mempunyai kuasa untuk mencalonkan satu nama yang dilihat berkelayakan untuk menjadi ketua hakim yang baru kepada perdana menteri yang kemudiannye akan mempersembahkan nama tersebut kepada Yang diPertuan Agung untuk meminta perkenan baginda..sekiranye nama yang diberikan oleh suruhanjaya tersebut tak menjadi pilihan dihati perdana menteri, perdana menteri akan menyuruh suruhanjaya tersebut mencalonkan satu nama lain sebagai pengganti..

jelas kan disini, suruhanjaya yang baru sahaja ditubuhkan ini tak mempunyai apa2 kuasa..seperti mana juga seruhanjaya hak asasi manusia malaysia atau lebih dikenali sebagai suhakam, yang tak mempunyai kuasa..suhakam di malaysia dilihat sebagai satu suruhanjaya yang langsung tak mempunyai taring, kerana kite boleh lihat kejadian terbaru yang boleh membuktikannye, suhakam telah berpendapat bahawa perlantikan mb baru di perak boleh dipertikaikan..namun ia langsung tak diambil peduli oleh sesiapa..kerana apa yang aku lihat, pihak yang mengambil alih tersebut mempunyai "link atau cable" besar dari putrajaya..

ops melalut jauh pulak dari suruhanjaya perlantikan hakim, menurut pembacaan aku..ahli2 yang akan menganggotai suruhanjaya ini terdiri dari Presiden Mahkamah Rayuan, Hakim Besar Malaya, Hakim Besar Sabah dan Sarawak, dan beberapa hakim kanan lagi di malaysia..ape yang menghairankan adalah ahli2 suruhanjaya ini terdiri dari mereka2 inilah yang bakal dipilih menjadi ketua hakim seterusnye..kenapakah ahli2 didalam suruhanjaya ini tak dipilih dari bekas2 ketua2 hakim negara yang sebelumnye bagi memastikan sistem kehakiman di malaysia menjadi lebih tulus..

ini fakta tentang pengerusi perlantikan hakim merangkap ketua hakim negara skrg..

nama : Tan Sri Zaki Azmi

umur : 64 tahun (ada masa 2 tahun lagi untuk kekal jadi ketua hakim)

kerjaya : - peguam
- panel Suruhanjaya Diraja Menyiasat Pasukan Polis (2004)
- Pengerusi Lembaga Disiplin (Teknikal) UMNO (harap2 dia ini adil lah kan)

kontroversi :
- menjadi hakim mahkamah persekutuan selama 2 bulan sebelum dilantik menjadi Presiden Mahkamah Rayuan (tempoh singkat ini mungkin kerana banyak jasanya terhadap umno kot)
- mengaku pernah memberi rasuah kepada kakitangan mahkamah pada tahun 1987 (contoh teladan yang bagus dari seorang anak bekas ketua hakim negara dan ketua hakim negara)

0 Responses