Klik2 Sini...

Makan Oh Makan..


Ini sedikit info atau boleh juga dipanggil sebagai tips yang bagus untuk diamalkan oleh semua..ia ditujukan untuk kanak2..tapi aku rasa, ia layak untuk juga diamalkan oleh semua lapisan masyarakat tanpa mengenal umor, bangsa dan pahaman agama..

Pakar motivasi bebas Ustaz Sobri Abd. Rani menyarankan agar ibubapa menjadikan waktu makan sekeluarga sebagai waktu untuk membetulkan kehidupan atau membina peribadi anak-anak. Kerana waktu makan adalah program bersahaja yang besar impaknya dalam hidup..

Antara didikan yang boleh diterapkan kepada anak-anak pada waktu
makan:


1. Tunggu orang yang paling tua
"kalau ada ayah, suapan pertama hendaklah dimulakan oleh ayah. kalau tidak ada ayah, emak dulu.. rahsia di sebaliknya, bila dikekalkan begitu selama tiga bulan, akan tumbuh di hati anak rasa hormat kepada yang lebih tua walaupun di luar pandangan kita.. jadi kalau kita hendak tahu macam mana anak kita di luar pandangan kita, tengok waktu makan."


2. Baca bismalah dan guna tangan kanan
"anak kita tidak akan sanggup untuk memasukkan makanan ke mulut atau memegang sesuatu yang bukan haknya.. yang biasa dia ambil masuk ke mulut dengan nama Allah dan biasa memegang yang halal dengan tangan kanan.. melalui amalan yang mudah ini, roh kita dimonitor oleh syariat.. amalan ini tak perlu pada tenaga dan wang ringgit yang banyak tapi perlu pada kesabaran dan istiqamah.".


3. Ambil lauk terdekat dulu
"bagi cubitan lauk yang pertama, ambil yang paling dekat.. kenapa? melatih sabar.. kali kedua jika hendak ambil yang jauh tak mengapa, itu dikira usaha ikhtiar untuk dapat yang lebih baik.. ia mempengaruhi corak kehidupan dan corak kita bekerja..
"kalau ayah atau ibu hendak membina sifat penyayang, ambil lauk yang pertama letak di pinggan anak. memang anak akan rasa lain.. kalau dia tak mahu lauk itu tak mengapa tapi kita memberi tu yang mustahak.. kalau kita buat macam itu, dia juga akan jadi macam itu pada orang lain. kita sudah bina masyarakat penyayang di dalam rumah kita.. malah untuk latih anak cinta pada saudaranya yang lain, itulah
waktunya."

4. Kawal suapan
"bila ambil makanan untuk suap ke mulut, jangan diangkat suapan seterusnya selagi di dalam mulut itu belum ditelan.. sesudah ditelan, baru angkat suapan seterusnya masuk ke mulut.. untuk apa? melatih jangan tamak dan bersifat qanaah ? mencukupi apa yang ada.. atau lebih tepat, melatih syukur terhadap apa yang Allah kurniakan.."

Ustaz Sobri berkata, "perkara ini kalau dilatih betul-betul, ia akan menumbuhkan sifat-sifat mulia di dalam diri.. sebab makan adalah perkara yang kita benar-benar buat dengan hati, sebab itu ia mempengaruhi roh.."

p/s: gambo di atas sumber nye google..

GeNeRaSi MaLaYSia

26 Responses
  1. CikYana(",) Says:

    betul2..
    serapkn nilai2 ni time mkn..
    hehehe..adab2 ketika mkn


  2. nonna manis Says:

    bagus nye adab ni..nnt kite praktik kn laye


  3. huh!! ini kena pratikan.. huhu...


  4. CikYana(",) --> mari kite same2 amalkan nye tau..


  5. nonna manis --> memang bagus pun..so jangan dok nnt2 je..start amalkan dari sekarang..okeh..


  6. AHMADSUFI6177 --> tak kan peratikan je kot..kalu diamalkan lagi bagus..hehe


  7. CikYana(",) Says:

    alhmdulillah cik yana amalkn adab2 ni ketika mkn..
    mlm2 cik yana make sure mkn sme2..dgn mama..adik2..bru rasa seronok..


  8. ooppss.. my mistake... bukan diperatikan... tapi nak taip di"pratik"kan. hehe..


  9. adus... camana aku makan ek? nanti aku pikir


  10. athirah Says:

    HAHHAHAHA.... bgs btol


  11. Akmar Anuar Says:

    family saye makan sama2 tapi anak2 ppuan sure akan beredar dari meja makan sebab nak makan sambil tgk tv kat ruang tamu..hehehe..cane tuh cikgu GM?


  12. athirah Says:

    erkkk... MY FAMILY...sume mkn kat blk sndr sume.. LALALLALALA.....lgpon parent jarng ad kat umah.. so??


  13. owh..
    cm2 ek..
    bru tw..
    ley sebar2 an nie..


  14. CikYana(",) --> tol tu..mmg sronok kalu mkn same2 dgn family..


  15. AHMADSUFI6177 --> ooo..typing error ke..ngat kn nk pratikan pe td..


  16. Monkey D Luffy --> hohoho..mmg kte xprasan cmne kte mkn..sbb time tu lapo..hohoho..


  17. athirah --> mmg bgs tok diamalkan..jd amal2 kan r tau..heheh..


  18. Akmar Anuar --> hehe..tu mmg slalu berlaku skrg..so langkah permulaan..akmar r kene stat kn dl..time mkn jgn tgk tv..mkn je dl..leh x cmni..


  19. athirah --> pe kate ajak dorg mkn same2..ni pendapat je..nk ikut ke x, terpulang..


  20. bulan bintang capricorn --> mmg nk sebar2 kn r ni..family is everythings tok kte..ngat yg tu, insyallah sume akan ok..


  21. MH Says:

    huhu tips adap2 makan yang bagus... tahniah... sila amalkan oke kwn2 smua..


  22. MH --> same2 r kite amalkan tau..


  23. ✖cikin✖ Says:

    satu ag kene tmbah
    mase mengunyah xley bunyik2 cupcap
    hohoho


  24. ✖cikin✖ --> tu prangai huduh namenye..mkn tu kene plan2 r kit..jgn glojoh sgt..hohoho..


  25. Nabel Says:

    jom gune widget radiobox ni,..
    kecik tapi ade macam2,..
    music video pun ade!..

    www.radioboxfan.blogspot.com


  26. salam'alaikum...

    pinjam potonya ya. kami tempel sebagai ilustrasi blog. silakan berkunjung dan terima kasih ^^