Klik2 Sini...

KLIA East..

memule skali aku dengar KLIA East ni time aku bace dalam berita harian..time ni aku assume KLIA la..yang kat sepang tu la..bile pas habih bace berite tu baru la aku tau assumption aku tu salah..rupe2 nye kerjaan ada cadangan nak wat satu airport baru berkonsepkan LCCT kt KLIA tu la di labu,NS di beri name KLIA East@Labu..

pas puas google nye google..baru aku tau further info pasal mende ni..air asia yang nak wat airport ni..dan kontraktor yang dipilih oleh air asia adalah sime darby..namun yang menjadi masalah nye sekarang ni adalah ade beberapa pihak yang tidak bersetuju dengan cadangan KLIA East ni..

pertama nye sudah tentu lah pihak pembangkang..
kedua PM Malaysia ke 4 juga tidak bersetuju dengan cadangan ni..

aku teringin nak ulas nape Tun Dr M tak stuju dangan cadangan kerajaan sekarang ni..Tun yang sebelum ni terlibat dalam pembinaan KLIA berkate, air asia menganggarkan sehingga tahun 2014 seramai 27 billion orang akan menggunakan perkhidmatannyesetiap tahun..namun KLIA menurut Tun Dr M telah direka bentuk untuk menampung penumpang seramai 130 billion orang setahun pada tahun 2020..

bagi pihak pembangkang pula, mereka menentang mende ni sebab nye projek ni akan mennggunakan wang yang sangat banyak..menurut MB N.S, rm1.6 billion akan digunakan untuk projek ni.. LCCT pada awal pembinaan nye telah dibantah oleh air asia.. sbb nye pada mase tu, air asia lebih berminat untuk menggunakan Subang airport..namun tak diberi keizinan oleh kerajaan..pembinaan LCCT telah memakan rm108 million pada tahun 2005..pada mac 2008, LCCT telah diperbesarkan lagi dengan kos rm124 million..namun ketika projek pembesaran ni yang dijangka sepenuh nye siap pada mac 2009..kerajaan telah meluluskan KLIA East..

persoalan yang timbul dimana perancangan kerajaan??..adakah suatu keputusan tu dibuat tanpa membuat perancangan yang lebih teliti??

0 Responses